4/13/2013

Könsbytarna & jag

Lite mer om att bli den man är...

Såg på en förtjusande dokumentär häromkvällen: Könsbytarna i Casablanca. Vacker, poetisk, hjärtskärande och rakt i solar plexus.
Sök på UR Play, men snabba, snabba, vet ej hur länge den ligger kvar.

 
Vilken stilig kvinna!

Kände ett sånt systraskap med personerna som gått från att vara man till att vara kvinna. Det liknar liksom den utveckling jag är inne i just nu: att förändras, att acceptera den jag blir, att kämpa för att andra ska acceptera - både själva förändringsprocessen och resultatet.

En annan sak som slog mig var att jag kanske skulle bli Faghag - alltså en äldre kvinna som umgås med bögar. När jag söker på nätet efter en definition står det att kvinnan beundrar bögen, men jag tycker nog att han kan få beundra mig lite också ;-). Men hur blir man det liksom, sätter man ut en kontaktannons eller?
Min mormor var förresten Faghag,(hon kände nog inte till begreppet, pensionär som hon var, eller?) hon hade en betydligt yngre killkompis som hon delade ett intresse för antikviteter med, och såvitt jag förstår så blev hon lite av en mor för honom då hans egen inte ville acceptera hans läggning. Sen blev han mördad. Usch!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar